Fourteen weeks pregnant

Idag går jag in i vecka 14 :D Tiden går fort! Underbart är det. Så här står det om vecka 14:


Bebis:

Din bebis är 8 cm och väger ca 25 g. Bebisen är ungefär lika stor som en tennisboll. Nacken och halsen börjar bli så starka att bebisen kan hålla upp sitt huvud. Nu är alla kroppsdelar så pass utvecklade att man kan se vilket kön bebisen har. Fostret rör på sig i fostervattnet.


Du:

Nu tänjs musklerna och huden ut för att ge plats åt bebisen att växa. Om du fött barn tidigare och tycker att magen är mycket större den här graviditeten så är det helt normalt. Om du vill göra ett fostervattenprov så görs det kring de närmaste veckorna. Det uppstår en massa känslor när du är gravid. Låt din partner och de närmaste få chans att stödja dig genom att prata med dem. Be din barnmorska om hjälp, hon finns där för dig.

Tycker faktiskt min mage är lite större nu än den var vid denna tidpunkten när jag var gravid med Alvin. Fostervattenprov blir inte av, har ingen anledning till att göra det, är väl mest för kvinnor över 35 som gör det. Och massa känslor? Hmm, jag känner mig riktigt glad och har gjort det ett tag, har iaf inga negativa eller jobbiga känslor som har uppstått. :)

För övrigt så kan jag nu ärligt talat känna hur något rör sig inne i magen, en sån sjukt konstig känsla men ack så underbart :) Ibland när jag ligger på rygg och tittar på magen så ser man att det putar ut på ett visst ställe, nu senast var när jag prata med Frida i tele, då låg bebisen på vänster sida. Var ca 6 år sedan jag var med om det här senast, så det känns allt lite konstigt men samtidigt känner man igen allt så väl. Kände Alvin första gg när jag var i vecka 16. Mina bebisar tycker om att göra kullerbyttor ;) Haha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0